Thursday, December 4, 2008

BAB 25

Mama mengetuk pintu bilik Ariana yang terkunci dari dalam. Dia bimbang akan keadaan Ariana. Sejak semalam anaknya itu selepas balik kerja hanya berkurung di dalam bilik. Keadaan Dania pun sudah lama tidak dijengahnya.

“Ma? Kenapa? Masuklah,” Tiba-tiba sahaja wajah Ariana terjongol di mula pintu. Mama yang terkejut dari monolog singkatnya tadi mengurut-urut dadanya. Ariana ketawa pulas melihat telatah mamanya.

Mama meliarkan matanya melihat bilik anaknya itu. Kemas dan bersih.

“Ari dah makan malam?”Tanya mama lembut.

“Sudah, ma. Tadi sebab lambat singgah McD sahaja. Ari tak mahu susahkan mama, tunggu Ari balik untuk makan sama. Tapi lain kali Ari akan cuba balik cepat, kita makan sama ye ma?”lembut suara Ariana menjamah telinga mama.

Mama diam sekejap. Ariana Nampak lain. Wajahnya yang polos tanpa mekap itu Nampak pucat.

Mata gadis itu ada bekas di sekitarnya. Mama melabuhkan punggung di sebelah anaknya atas katil Queen Size Ariana.

“Ari, Ari ada masalah ke?” Tanya mama lurus. Dia tahu ada yang tidak kena dengan Ariana kebelakangan ini.

“Ma, mana ada. Ari okey aje.”

Janganlah mama tahu…aku tak mahu libatkan mama dan papa dalam masalah aku.
“Cuma kerja kat pejabat aje. Banyak sangat. Tu yang letih semacam ni.”Relevankah alasanku ini?
“Betul Ari tak ada masalah lain?”
“Betul, ma.”
“Lah, kalau macam tu, mintalah cuti sahaja. Papa kamu tu pun satu, tak boleh tengok anaknya ni senang langsung,”rungut mama kemudiannya. Tapi intonasinya kedengaran manja sahaja.
“Emm..tengoklah nanti Ari mintalah dari papa. Mama jangan risau ya?”
Dia tiba-tiba teringatkan Dania. Lantas dia ingin membuka mulut bertanyakan hal Dania, namun mamanya lebih pantas memotong.
“Bawalah Dania tu berjalan-jalan. Mama tengok dia diam sahaja sehari dua ni. Makan dan tidur sahaja. Kalau ada kamu, riuh tak cukup mulut budak tu nak bercakap. Tapi dengan nenek dia ni, tak pandai pula dia bermesra macam dengan kamu.”
Ariana tahu mamanya merujuk berkenaan dirinya yang terlalu sibuk hingga mengabaikan tanggungjawab terhadap Dania. Memang betul kata mama. Dania itu ketara manjanya dengannya sahaja, dengan orang lain Cuma berkelakuan seadanya sahaja. Entah bagaimana reaksi anak itu apabila bertemu dengan ibu kandungnya nanti?
“Okey mama. Esok juga Ari minta cuti sehari penuh dari papa. Ari nak bawa ma dan Dania keluar. Kita makan dan bershopping sama, ye ma?”
“Hmm..kamu ni. Cepat sahaja nak mengambil hati mama.”Kata mama mencebik kecil. Namun hatinya senang dengan persetujuan Ariana itu.
Mama bangun dari duduknya. “Okey saying. Dah lewat malam ni. Mama pergi dulu.”
Terus wanita itu mengucup dahi Ariana. Tak pernah dilupakan kewajipannya setiap malam untuk anaknya itu. “Selamat malam, assalamualakum,”ujar mama lembut. Ariana mengucup pipi kiri ibunya.“Malam, ma. Waalaikumsalam.”
Mama mematikan lampu biliknya dan memasang lampu meja sisi yang suram sebelum melangkah meninggalkan bilik Ariana.

Ketiga-tiga mereka begitu seronok berjalan dan membeli belah di Suria KLCC. Ariana bukanlah berhajat untuk membeli apa-apa pun, dia Cuma mahu mneyenangkan hati kedua-dua insane yang dia saying ini sahaja.
Mama sudah meninggalkannya dengan Dania untuk membeli barang keperluan rumah. Dania pula sudah merengek ingin ke Toys and Kids. Ariana Cuma mengikut. Biarlah sehari ini dia menunaikan apa sahaja yang dihajati Dania. Biarlah sehari ini dia dapat bersenang-lenang dan bermanja dengan Dania.
“Aqilla?”
Ariana terhenti. Tidak aka nada orang lain yang berani menyerunya dengan nama itu. Cuma dia sahaja. Hanya dia. Ariana menggeleng. Dia tidak boleh bertemu dengan lelaki ini lagi. Cepat dia menarik tangan Dania ingin beredar dari situ.
Tapi tiba-tiba lengannya disentap. Dia menoleh. Benar sangkaannya. Lelaki itu merenungnya lama. Ariana tertunduk, hanya menekur lantai. Dia tahu, dia tidak akan mampu lari dari kenyataan ini.

“Ari apa khabar? Sihat?” Tanya Adham berbasa-basi. Dia lihat gadis itu sudah susut sedikit tubuhnya.
“Alhamdulillah, Ari sihat. Cuma sibuk dengan kerja.”Ariana menjawab rendah. Dia sudah semakin tidak senang hati. Dia tidak mahukan pertemuan ini berlaku. Tapi waktu Adham mengajaknya tadi, entah kenapa dia tidak menolah. Hatinya seolah rindu untuk menatap wajah Adham. Dia terasa betapa bersalahnya dia kali ini. Berkali-kali matanya melilau melihat sekeliling. Dia tidak mahu ada ‘mata-mata’ yang mengintipnya saat ini..
“Kenapa Am call Qilla tak dapat-dapat? Qilla masih pakai ke nombor tu?”
Ariana terasa benar-benar tersepit dengan keadaan ini. Dia perlu menjelaskan masalahnya segera dengan Adham. Dia mahu hal ini cepat-cepat selesai tanpa membabitkan mana-mana pihak.
“Am..”
“Qilla…”
Serentak suara keluar keluar. Mereka berpandangan sesame sendiri. Adham ketawa lepas manakala Ariana Cuma tersenyum kecil menahan malu.
“Silakan. Ladies first. Qilla cakap dulu.”
Ariana menggeleng. Hakikatnya perkara yang bakal disuarakannya ini lebih menyakitkan. Dia merenung jauh memerhatikan Dania yang berlegar-legar di Toys and Kids tidak jauh dari tempat duduknya.
“Takpe. Am cakap dulu.”
Adham merenungnya sekejap, kemudia menarik nafas panjang.
“Sebenarnya Am dah lama nak beritahu Qilla hal ni. Tapi langsung tak dapat contact Qilla. Am rasa, walaupun ini bukanlah masa yang sesuai, Am kena suarakan juga hal ini.”
Ariana meluruskan fokusnya kea rah Adham. Lelaki itu kelihatan serius, tidak bercanda seperti tadi.
“Am nak melamar QIlla sebagai isteri Am. Dengan nama Allah dan Rasulnya Am nak menyunting Qilla jadi suri hidup Am selama-lamanya, dunia dan akhirat. Am Cuma mahu Qilla temani Am dalam hidup Am Am ikhlas…Izinkan Am membahagiakan hati QIlla”rayunya sungguh-sungguh. Memang benar, tidak perlu Am menjelaskan dirinya ikhlas atau tidak, Ariana tahu Am benar-benar ikhlas dari sinar matanya yang mengharap.
Saat ini Ariana mula rasakan matanya bertakung. Kenapa mesti begini takdir kita, Am? Kenapa tidak dari dulu lagi kau katakan ucapan itu?
Ariana langsung tidak jadi hendak memberitahu Am perkara yang ingin disuarakannya mula-mula tadi. Dia tidak sanggup melukakan hati Am, tidak, tapi hatinya sendiri.
“Am….maaf, Ari kena pergi dulu..”Ariana sudah bangun. Airmatanya sudah meluncur laju membasahi pipinya. Dia sudah tidak boleh bersuara apapun lagi. Hatinya terlalu sedih. Terlalu sedih…

No comments: